Detoxikácia a harmonické stravovanie podľa TCM

Vždy, keď sa blíži jar, má väčšina populácie tendenciu snahu sa akýmkoľvek spôsobom "prečistiť". Je to úplne prirodzená reakcia prírody (a teda i každého človeka), aby po zimnom "ukladanie" došlo aj na jarný "vykládku" a tým aj nastolenie rovnováhy tak v prírode, tak aj v našom organizme. Pokiaľ sa toto nestane, potom človek nekoná v súlade s prírodou, nesúzní, nerezonuje a následky sa skôr či neskôr (väčšinou však čoskoro) dostaví napr. vo forme únavy či nedostatku elánu a energie.

Náboženstvo (a strava) nie je ópium ľudstva

Odporúčania určitých stravovacích obmedzení či pôstov nájdeme takmer v každom náboženstve. Tie boli (a sú) veľmi pragmatické a aj praktické - pôst podmieňuje teda nielen fyzický, ale aj duchovný rast každého jedinca a človek sa tak môže viac skoncentrovať na nepozemské myšlienky 2. signálne sústavy, zastaviť, zamyslieť, podumať o zmysle bytia ... proste nielen chlebom je človek živý! Všetky veľké náboženstvá, ktorá prežila do dnešných dní, majú obdobu pôstu. Jedna z vecí, ktoré predlžuje ľudský život, je obmedzenie príjmu potravy. Napr. pri testoch na opiciach, ktoré mali znížený príjem potravy, sa ukázalo, že sa tým jednak predlžuje život a jednak sa tým aj predlžuje doba, po ktorú človek zostáva zdravý. Kresťanské náboženstvo je nám nielen stravou najbližší (rozhodne viac ako napr. Židovské šábes či moslimskej Ramadán) a tiež sleduje aj stravu podľa ročných období, podľa fázy mesiaca a podľa klimatického pásma. Preto po rôznych sviatkoch, kedy je dovolené viac sa presýťovať, nasledujú celkom logicky zase rôzne obmedzenia - napr. po karnevalovom veselí v zime prichádza obdobie fašiangov, aby na Veľkú noc si zase všetko človek vynahradil, pred Vianocami zase striedme obdobie vystrieda štedrovečernej večere, nedeľné pokrmy, silvestrovské prejedanie atď. Všetko sa však nedeje len tak bez ladu a skladu, ale má to svoj veľmi sofistikovaný základ, založený tiež na pozorovanie prírody, lebo len v zdravom tele sídli zdravý duch a naopak. Preto aj napr. po fašiangové obmedzenia, tradičné kresťanský pôst, ktorý radí nekonzumovať mäso 42 dní pred Veľkou nocou, začína každý rok vždy inokedy (Popolcovou stredou), pretože príroda (a mal by aj človek) sa riadi podľa Prírody, v tomto prípade podľa fázy mesiaca. A tento pôst je vhodný úplne pre každého, keď už pre nič iné, tak aspoň pre "vyčistenie sa" po náročnom vianočnom a zimnom období ukladanie a kompostovanie .

Stravovanie podľa ročných období

Tu sa časovo zhoduje TCM a kresťanstva, lebo podľa TCM je tzv. 5 ročných období - jar, leto, neskoré leto, jeseň a zima a medzi nimi je vždy prechodová fáza, trvajúca cca 18 dní, tzv. DOJO obdobie. Dodržiavať "pôst" čiže určité stravovacie obmedzenia v tejto prechodovej fáze DOJO je viac ako kľúčové, pretože práve v tejto dobe sa "varí voda" a "láme chleba" na ďalšie obdobie. Ak však nedodržíme určité stravovacie zásady v tomto časovom úseku, náš organizmus nezvládne až tak hladko "prechod" z jedného obdobia do druhého, čo sa v organizme prejaví ako metabolický nesúlad a v praxi vedie aj k rôznym fyzickým a psychickým ťažkostiam. A pritom je to vcelku jednoduché - stačí dodržiavať určité pravidlá, viď.

Jar je najlepší čas na očistu

Takže napr. v pôstnom období (detoxikáciu) na jar, ktoré patria podľa čínskej medicíny elementu Dreva (dráhy pečene a žlčníka) by strava mala byť značne odľahčená a tzv. zelená. Vhodné je preto zaradiť do jedálnička hojne zeleniny, hlavne zelené a najlepšie vždy čerstvé (čínska kapusta, špenátové listy, mangold, čakanka, rukola, kaleráb, brokolica, cibuľa, púpavové listy, rebarbora), čerstvé výhonky (zo sóje, žeruchy, lucerny, mungo fazule), zo strukovín sú obzvlášť vhodné mungo fazuľa, ktoré čistí vlhko a teplo SHI / RE a horúcej toxíny RE DU z krvi XUE a kyslú kapustu, obzvlášť šťava z neho (najlepšie všetko domáca). Vhodné je aj popíjanie mätového čaju.

Odporúča sa aj hojne obmedziť sladkosti a mäso, hlavne červenej, ktoré by sa malo jesť tak 1x týždenne. Možno ho nahradiť bielym mäsom, ako sú ryby, králik, hydina. Vyhnúť sa aj tučným a ťažkým pokrmom, obmedziť slané jedlá a solenie. Odporúča sa zaradiť väčšie ako malé množstvo dusené či kratšiu dobu varenej zeleniny a to pokiaľ možno ku každému jedlu, napr. Podľa odporúčania Zdravého taniera -https://www.healthyplate.eu/cz/  Alebo aspoň v tomto období vylúčiť všetok alkohol a všetky polotovary, a tým sa vyvarovať aj rôznych aditív, éčok, konzervačných látok, farbív ... Keď už teda nebudeme svoju telesnú schránku ( "popolníčeku") nijako zásadne na jar "čistiť a vyklápať", tak týmto miernym obmedzením nebudeme zase do nej aspoň ešte pridávať. Čím viac toho v tejto dobe z našej popolničky vyčistíme, tým viac potom po celý zvyšok roka ju zase môžeme zanášať.

Medzi jednotlivými ročnými obdobiami zostáva cca 18 nezaradených dní. Ide o tzv. DOJO. V týchto dňoch vládne element Zeme (dráha sleziny a žalúdka) a harmonicky prevádza jedno ročné obdobie do druhého. Toto obdobie je neobyčajne vhodné práve na detoxikáciu a súčasne tým aj k posilneniu sleziny a žalúdka. Najlepšími pomocníkmi nám budú potraviny elementu Zeme (potraviny so sladkou či fádne chuťou a žltou farbou). Väčšina potravín by sa mala vždy (nielen v DOJO fáze) konzumovať v uvarenom, nie v surovom stave. Ľahké povarení uľahčuje trávenie a živiny v potrave obsiahnuté v potrave sa potom aj ľahšie vstrebávajú.

DO (JO) poručený potraviny

Jedlá, ktoré posilňujú dráhu sleziny PI, pretože vyživujú energiu čchi QI a krv XUE a vylučujú nadmerné a škodlivé vlhko SHI, horúco RE a hlien TAN z organizmu, sú tieto:

  • všetky krmoviny - Slzovka - Nápoj čínskych MUDRcov (kód 900), Slzovka - Biela perla východu (kód 910), pšeno, pohánka, cícer (falafel, hummus), kukurica (polenta), quinoa, amarant, ryža celozrnná, natural, Basmati, čierna, červená či zrnami (vždy však ryžu len ľahko povariť tzv. "al dente", nie rozvariť. Tiež nepoužívať ryžu predvarenú či bielu guľatozrnnú ryžu)
  • zelenina - sladkou chuťou druhy zeleniny ako sú tekvica (Hokaido), cukety, mrkva, sladké zemiaky (batáty), topinambury, maniok (Nápoj nebeské víly - kód 888)
  • všetky strukoviny (šošovica, hrach, fazuľa ...) obilniny (optimálne je ovos, pretože obsahuje zo všetkých obilnín najmenej lepku), jačmenné krúpy, jačmenné cestoviny
  • korenia (koriander, petržlen, majorán, saturejka, oregano, fenikel, rímska rasca, senovka grécka, kari listy, muškátový oriešok, škorica, zázvor, sladké drievko, vanilka)
  • ovocie - hrozienka, mandle, orechy, sladké jablká, granátové jablká
  • ostatné - tofu, jačmenný slad (sladom alebo Sladovit)
Ďalšou zásadou je striedmosť, pestrosť, pravidelnosť, nejesť v zhone, v strese, jesť s radosťou, v príjemnom prostredí, jesť len toľko, koľko potrebujeme, vyhýbať sa hladovanie aj prejedanie, variť jednoduché jedlá a nemiešať príliš chuťou dohromady (ako mačička s psíkom pri varení torte ...).


Záťaže nesmie prevziať opraty

Jedlá, ktoré najviac zaťažujú dráhu sleziny PI, lebo prinášajú nadmerné vlhko SHI, horúco RE a hlienom TAN do organizmu, sú tieto:

  • všetka jedlá z bieleho cukru (tj. sladkosti, cukrovinky, čokolády)
  • všetka jedlá z bielej múky (chlieb, pečivo, cestoviny ...)
  • všetky výrobky z pasterizovaného kravského mlieka (mlieko, šľahačka, tavené syry, dlouhotrvanlivé jogurty, lipánky, neprepustené maslo ...). Naopak nepasterizované či domáce mlieko a čerstvé výrobky z neho v malej miere sú prospešné (čerstvé prírodné syry, jogurty, cmar, tvaroh ...)
  • všetka pečená, vyprážané, grilované a fritované jedlá (mäsa, syry, hranolky, steaky ...)
  • všetka surová zelenina a surové ovocie (vždy by sa mali konzumovať ľahko podusené, povarené ...)
  • všetky chladné nápoje (z chladničky, s kockou ľadu ...) všetky sladké nápoje (malinovky, koly, džúsy ...), zmrzlina (pokiaľ možno ju konzumovať s korením napr. škoricou či trochou alkoholu ...).

Väčšina potravinových alergií sa podľa TCM prejavuje ako určitá forma nedostatočnosti energie čchi sleziny PI QI XU s horúčavou RE alebo vlhkom SHI alebo hlienom TAN. Niet preto divu, že vyššie uvedené potraviny, ktoré sú poväčšinou zvlhčujúce a zahlieňující, majú najväčšiu tendenciu vyvolávať tieto alergie! Poznáte síce tá ustálená česká príslovie (Mlieko - do rakvy veko ... Cukor - tichý zabijak ... Kto konzumuje veľa bielej múky, ten bude čoskoro na doske ...), ktoré majú však svoje opodstatnenie pri kvantitatívne (nadmernom či jednostrannom príjmu) alebo kvalitatívne (chemicky ošetrené či chemicky spracované) dysharmonii (pozri Najčastejšie stravovacie ťažkosti).

Zdá sa vám to, že je nemožné sa takto zdravo v Čechách a na Slovensku stravovať? Stačí navštíviť najbližšiu predajňu zdravej výživy, farmárske trhy, biopredajne či vegetariánsku reštauráciu a vaše srdce určite zaplesá nad ponukou biopotravín, o ktorých ste predtým nemali ani potuchy. Ide len o to viac sa o túto problematiku zaujímať a nenechať sa odradiť či znechutiť tzv. Českými jedákov zo svojho okolia. Koniec koncov toto sú len všeobecné odporúčania, nejedná sa o žiadnu univerzálnu a jedine správnu diétu, vždy je všetko individuálne - čo vyhovuje jednému, nemusí tiež vyhovovať druhému. Každý si musí vysledovať svoj jedálniček sám a naučiť sa vycítiť akýmsi šiestym zmyslom, čo mu prospieva a čo nie. K tomu slúži aj tieto odporúčania, ktoré sú vysledujú čínskymi lekári po tisícročia. Starí Číňania nevyžadujú žiadnu askéze, nič nezakazujú ani neuprednostňujú, len odporúčajú tak, aby všetko bolo na prospech a zdravie človeka. Preto aj ich zákonitosti sú úplne logické, napr. v zime by sa malo jesť viac mäsa, ktoré zahrieva organizmus, naopak v lete zase viac ovocia a zeleniny, ktoré organizmus ochladzuje pod.

Poludnie: po sýte raňajkách až tak veľký hlad na poludnie už nie je a preto je možné zvoliť napr. len ľahký zeleninový sendvič (pokiaľ možno teplý) či zeleninové rizoto z celozrnnej ryže či dusené mäso so zeleninou a mrkvou

Večer: pokiaľ možno opäť v pravidelnom čase (najlepšie okolo 18.00 hod.) Sa odporúčajú napr. celozrnné bezvaječné rezance so zeleninou a hubami či tofu. Okolo 20.00 hod je možné si dopriať trochu prirodzene sladkého na dobrú pokojnú noc ako sú napr. sušené nesírené hrozienka, marhule, figy, sušené kokosové plátky a pod.

Po celý deň je vhodné popíjať (podľa smädu) slabý zelený nefermentovaný čaj, ktorý vylučuje škodlivé splodiny z organizmu, čím znižuje prekyslenie organizmu. Toto prekyslenie je produktom zlého trávenia či nekvalitné stravy (jednostranné, zaťažujúce, nadmerné - sladkosti, biele pečivo, mliečne výrobky, údeniny, konzervy, grilované, vyprážané a pečená mäsa a pod.) A vytvára všetky predpoklady k vzniku už spomínaného bažinatého podhubia, tzv. vlhka a tepla SHI / RE, ktoré pôsobia priamo deštruktívne na všetok organizmus a je príčinou celého radu chorôb (zápalov, nádorov, chronických a opakovaných ochorení atď.).

Jedlo má byť predovšetkým pôžitkom radosťou

Záverom možno povedať, že tradičné múdrosť čínskej dietetiky nás učí, že by sme mali jesť predovšetkým zeleninu, krmoviny a obilniny a túto stravu potom dopĺňať malým množstvom od všetkého ostatného (mäsa, mlieka, vajcia, ovocie, sladkostí ...). Mali by sme pojedať predovšetkým vždy teplú stravu, ktorá nie je ani príliš sladká, ani príliš tučná, ani príliš vlhká, dobre ju rozžuť a jesť primerane a umiernene. Na konci jedla vypiť trochu teplej vody či teplého čaju a vyhnúť sa studeným, chladeným či ľadovým nápojom. Mali by sme jesť tak dobre, aby sa nám aj dobre žilo. Jedlo by malo byť vždy pôžitkom, zážitkom a prinášať radosť. Nech na to nikdy pri svojich gurmánskych výletoch a spanilých jazdách po jedálnych lístkoch nezabúdame!

text: MUDr. Petr Hoffmann
Více na: https://www.patentnimedicina.cz/cz/ze-supliku-tcm/harmonicke-stravovani